Новий механізм розмитнення автомобілів, що ввозяться на територію України: чергова зручність від переходу в цифру, чи чергове випробування для бюджету та автомобільного ринку?
У Мінцифри розробили нову модель оподаткування та митного оформлення легкових автомобілів при їх ввезенні в Україну – днями Комітет Верховної ради України з питань податкової та митної політики ухвалив відповідні законопроекти (реєстр № 7466/7468).
У цілому підтримуючи необхідність опрозорення цих процедур і їх спрощення та цифровізацію, водночас, у Всеукраїнській асоціації автомобільних імпортерів та дилерів бачать суттєві проблеми із застосуванням цих новацій та напрацювали до проектів низку зауважень та пропозицій.
У ВААІД вважають пропоновані зміни власне механізму обчислення податків та митних платежів такими, що:
- не відповідають правилам Світової організації торгівлі щодо імплементації європейського законодавства з питань оподаткування та митниці – у частині визначення митної вартості як бази оподаткування ПДВ при ввозі товарів;
- не відповідають зобов’язанням, взятим на себе Україною при підписання Угоди про асоціацію з ЄС – у частині екологічних стандартів,
- зменшать надходження до Державного бюджету як мінімум на розмір нинішнього надходження від сплати збору до Пенсійного фонду України при першій реєстрації автомобіля. Наразі бюджет отримує цей збір у частині усіх нових автомобілів, а також вживаних – при їх ввезенні в Україну;
- призведуть до стимулювання до ввезення в Україну автомобілів вікових груп від 5 до 10 та від 10 до 15 років, оскільки пропонується встановити розмір базової ставки акцизного збору, який зворотньо пропорційний віку автомобіля. Іншими словами, розмір акцизу на один і той же автомобіль старішого з віком, буде меншим.
Відповідно – усе це може призвести до зменшення надходжень до Державного бюджету. Причина – такий підхід вдарить по офіційних імпортерах та дилерах, які є «білими» компаніями – тобто платять офіційну зарплату та не вдаються до мінімізації податків, а у перші місяці війни саме вони стали автомобільними донорами для ЗСУ та інших воєнізованих формувань;
Крім того, частина пропонованих новацій у законопроектах є нелогічними – як от встановлення різниці у віці автівок при ввезенні фізичними і юридичними особами зі звільненням від оподаткування ввізним митом, або необгрунтованими, зокрема – у частині звільнення від ввізного мите окремих категорій транспортних засобів тощо.
Крім того, пропоновані нововведення є такими, через які, вважають в ВААІД , Україна втратить на етапі відновлення після війни потенціал у залученні в Україну міжнародних інвесторів – автомобілебудівників. Такий потенціал є, адже на території рф припинили роботу біля тридцяти автоскладальних підприємств, частина з яких працювала те тільки на внутрішній ринок. Але ж інвесторам, які прагнуть прийти всерйоз та надовго, наявність незрозумілої їм неєвропейської моделі оподаткування ввезення автомобілів буде суттєвою перешкодою для прийняття позитивних рішень шодо інвестування.
В ВААІД вважають законопроекти 7466/7468 такими, що потребують доопрацювання та готові до діалогу. Мета у нас одна: не допустити втрат для бюджету при впровадженні цих змін у найскладніший для держави період.