Автобусобудування в Україні залишається однією з небагатьох галузей автомобільної промисловості, яка демонструє стійкість і потенціал для розвитку навіть у складних економічних і політичних умовах.
Станом на березень 2025 року українські виробники автобусів продовжують адаптуватися до викликів, таких як війна, економічна нестабільність та зміна ринкових потреб.
Еталон
Корпорація «Еталон» є однією з найбільших в Україні, об’єднуючи 21 підприємство. Її автобуси базуються переважно на шасі індійської компанії TATA, що забезпечує доступність комплектуючих і відносно низьку собівартість.
Компанія активно постачає шкільні автобуси (лідер ринку у 2024 році з 167 одиницями) і орієнтується на державні тендери. Основними перевагами є гнучкість виробництва та розвинена логістична мережа, однак залежність від імпортних комплектуючих може бути вразливістю в умовах нестабільної економіки.
Виробництво здійснюється на Чернігівському та Бориспільському автозаводах. Корпорація «Еталон» виробляє широкий спектр автобусів, серед яких:
БАЗ-А079 – автобус малого класу для міських і приміських перевезень (25-40 місць залежно від модифікації) на базі вантажного шасі і двигуна індійської компанії TATA, є одним з наймасовіших в Україні, зараз знятий з виробництва.
БАЗ-А081 – модернізована версія А079 з покращеним дизайном і комфортом, базується на агрегатах індійської компанії Ashok Leyland.
Еталон А08116Ш – шкільний автобус на 31-32 місця, популярний у тендерах 2024 року.
Еталон А084 – міжміський автобус середнього класу.
Еталон-Т121 - міський тролейбус великого класу
Атаман
«Атаман» – бренд, що належить АТ «Черкаський автобус» та ПрАТ «Ісузу-Атаман Україна». Виробництво базується на агрегатах японської компанії ISUZU, що забезпечує високу надійність і відповідність екологічним стандартам.
Компанія вийшла з корпорації «Богдан» у 2010-х роках, провівши ребрендинг, і з того часу активно розвиває власну лінійку. У 2024 році «Атаман» посів друге місце на ринку шкільних автобусів (151 одиниця). Особливістю є фокус на екологічні технології, наприклад, автобуси на природному газі (CNG).
А092 – міський автобус малого класу (43 місця, з них 21-22 сидячих), вироблялася з початку 2000-х і стала чи не найбільш впізнаваною серед українських автобусів малого класу.
A093S2 – шкільний автобус на базі ISUZU (30-36 місць).
А096 – туристичний автобус середнього класу.
А092Н6 – оновлена модель 2016 року з двигуном Євро-5.
Богдан
Корпорація «Богдан» базується в Луцьку та Черкасах і є одним із лідерів у виробництві автобусів і тролейбусів. Компанія відома співпрацею з МАЗ (Білорусь) та випуском техніки подвійного призначення. У минулому пов’язана з Петром Порошенком, нині належить його партнеру Олегу Гладковському.
«Богдан» втратив позиції на ринку шкільних автобусів після 2019 року, але зберігав до початку повномасштабної війни сильні позиції в сегменті міських перевезень та електротранспорту. Особливістю є інноваційний підхід до електробусів і гнучкість у адаптації моделей.
Виробництво базується зараз на Луцькому автозаводі, який після модернізації має потенційні потужності для виготовлення кількох тисяч автобусів щорічно. 2024 р. підприємство пройшло процедуру банкрутства, з 2022 р. виробництво автобусів і тролейбусів великого класу фактично припинилося.
Богдан А092 (до 2012 року, пізніше передано «Атаману») – малий міський автобус.
Богдан А701 – низькопідлоговий міський автобус (до 100 пасажирів).
Богдан А22412 – шкільний автобус на 30 місць.
Богдан Т701 – тролейбус з кузовом, уніфікованим з моделлю А701, також має зчленовану версію Т901.
Електробус Богдан А70100 – електричний автобус для міських маршрутів.
ЛАЗ
ЛАЗ колись був флагманом автобусобудування в СРСР, але після 2010-х років зіткнувся з фінансовими труднощами та зупинкою виробництва. Завод у Львові мав потужності для випуску 17 тисяч автобусів на рік, але нині перебуває в занепаді.
Останні моделі, як Лайнер і А183, демонстрували спроби модернізації, однак через брак інвестицій і зміни власників (зокрема, російських інвесторів у 2000-х) ЛАЗ втратив конкурентоспроможність.
Сьогодні бренд асоціюється з історичною спадщиною, а не активним виробництвом. Заводські цехи зруйновані, виробничі потужності розграбовані, територія підприємства планується для передачі під житлову забудову.
ЛАЗ-695 – легендарний автобус радянських часів (до 33 місць), виробництво якого припинено.
ЛАЗ-5208 (НеоЛАЗ) – туристичний автобус (2003 рік).
ЛАЗ А141 Лайнер – міжміський автобус середнього класу.
ЛАЗ А183 – низькопідлоговий міський автобус великої місткості, також має тролейбусні версії та зчленовані версії особливо великої місткості
Рута
ТОВ «Рута» (Часів Яр, Донецька область) спеціалізується на переобладнанні шасі ГАЗ у малі автобуси. Це невелике підприємство з локальним фокусом, яке орієнтується на бюджетний сегмент ринку.
Продукція «Рути» популярна в невеликих містах і селах через низьку ціну та простоту обслуговування. Однак обмежений модельний ряд і залежність від російських комплектуючих (ГАЗ) стримують її розвиток.
Під час війни виробництво фактично зруйноване внаслідок бойових дій, але компанія намагається відродити його на інших локаціях.
Рута 25 – автобус малого класу на шасі ГАЗ (25 місць).
Рута 20 – компактний міський автобус (20 місць).
Рута СПВ – спеціалізовані автобуси для перевезення людей з інвалідністю.
Політехносервіс - PTS
ТОВ «Політехносервіс» (Київ) – невеликий виробник, який займається складанням автобусів у м. Бровари на базі автобусних кузовів інших компаній (до 2022 р. МАЗ, потім - турецькі автобусні виробники).
Компанія орієнтована на індивідуальні замовлення та невеликі партії, що робить її менш помітною на ринку порівняно з конкурентами. Її перевагою є гнучкість у виконанні спецзамовлень, але відсутність власного повноцінного виробництва обмежує масштаби діяльності.
Транспортне виробництво компанії починалося з виготовлення електронних систем керування для модернізації наявних трамваїв і тролейбусів.
Базовою моделлю є PTS-12 - тролейбус великої місткості на базі турецького автобусного кузова.
Електрон
Спільне українсько-німецьке підприємство «Електронтранс» (Львів) – один із найінноваційніших виробників в Україні. Компанія фокусується на екологічному транспорті: багатосекційних трамваях, автобусах, тролейбусах і електробусах.
У 2015 році і пізніше «Електрон» виграв тендери на постачання автобусів для Львова, потім до Ужгороду, що стало поштовхом до розвитку. Її продукція вирізняється сучасним дизайном, низькопідлоговою конструкцією та високим рівнем комфорту, але висока вартість обмежує масовість продажів.
Електрон А18501 – низькопідлоговий міський автобус (102 пасажири, 30-33 сидячих місця).
Електрон Т191 – тролейбус великої місткості.
Електрон Е191 – електробус з автономним ходом до 200 км.
ЗАЗ
ЗАЗ, відомий передусім легковими автомобілями, також виробляє автобуси на базі власних розробок і шасі партнерів. У 2024 році ЗАЗ посів третє місце на ринку шкільних автобусів (143 одиниці), значно збільшивши свою частку порівняно з 2020 роком.
Компанія належить корпорації «УкрАвто» Таріела Васадзе і вирізняється масовістю виробництва та експортним потенціалом (понад 50% авто йде на експорт). Її автобуси є одними з найдоступніших за ціною, що забезпечує популярність у бюджетному сегменті.
Виробництво автобусів до 2014 р. було у Одеській області на Іллічівському заводі автоагрегатів, потім було переміщено на Мелітопольський моторний завод (МЕМЗ), після 2022 р. йде на інших площадках.
ЗАЗ А08 – шкільний автобус на 36 місць (найпопулярніша модифікація у 2024 році).
ЗАЗ А10 – міський автобус середнього класу з частково низькою підлогою.
Український ринок автобусів демонструє різноманітність: від великих корпорацій, як «Еталон» і «Богдан», до невеликих виробників на кшталт «Рути» та «Політехносервісу».
Як повідомляє SpecMachinery.com.ua, лідерами за обсягами виробництва залишаються «Еталон», «Атаман» і «ЗАЗ», які активно конкурують у сегменті шкільних автобусів.