27 лютого Верховна Рада України ухвалила у другому читанні та в цілому проект закону №8172, який забороняє використання автобусів з дизельними та бензиновими двигунами внутрішнього згоряння у громадському транспорті з 2036 року та обмежує їх закупівлі починаючи з 2028 року.
Новий закон підтримали 259 народних депутатів.
Вже з 2028 року в містах із населенням понад 250 000 чоловік не менше 50% автобусів, що закуповуються, повинні бути електричними, водневими або з ГБО. З 1 січня 2030 дозволять закуповувати тільки такі моделі. Передбачається, що до 2030 у великих містах частка «зелених» автобусів складе 25%, а до 2033 - 50%.
Є побоювання, що містам певний час доведеться закуповувати відразу три види транспорту - наприклад, тролейбуси, автобуси з водневим чи газовим двигуном та звичайні дизельні.
Однак, враховуючи досить великий термін служби автобуса у більшості українських міст, ми прогнозуємо, що на перехідний період більшість муніципальних та великих приватних міських перевізників взагалі відмовляться від закупівель дизельних автобусів, натомість їх придбають якомога більше незадовго до початку обмежень - тобто у 2026-2027 рр.
Згідно із законопроектом, із 1 січня 2036 року в українських містах обласного та районного значення допускатимуть до маршрутів лише електробуси, автобуси з ГБО та водневими паливними осередками.
Окремі міськради зможуть відкласти введення нових правил, але не більш як на два роки.
Міжміського та приміського транспорту нововведення не торкаються.
Ухвалений закон також спрощує процедуру встановлення зарядних станцій для електромобілів та приєднання до електричних мереж.
Як повідомляє SpecMachinery.com.ua, також до 1 січня 2025 року власник зарядної станції сплачуватиме лише частину плати за підключення до мережі.