Цього року фахівці Державного науково-дослідного інституту випробувань і сертифікації озброєння та військової техніки ретельно перевірили якість нової командно-штабної машини з кузовом змінного об’єму на базі МАЗ-63172. Для Сухопутних військ ЗСУ це у чомусь унікальна розробка. Адже переважна більшість рухомих пунктів управління, які нині перебувають в експлуатації, не відповідають сучасним вимогам. По-перше, їх створювали ще за радянських часів. По-друге, в польових умовах такі зразки потребують більше часу на розгортання робочих місць під органи управління. Оскільки всередині критого причепа відсутня відповідна інфраструктура, то особовому складу доводиться вручну заносити столи, стільці, прокладати електромережі, під’єднувати апаратуру зв’язку, комп’ютери тощо.
Зважаючи на те, що потреба в сучасних машинах такого типу чимала, одне з вітчизняних приватних підприємств узялося допомогти війську частково розв’язати цю проблему. Його фахівці створили нову рухому командно-штабну машину з кузовом змінного об’єму. Його встановили на модернізовану раму авто МАЗ-63172, а також удосконалили технологію розкладання. Залежно від ситуації, її можна виконати як гідравлічним, так і механічним способом, повідомляє АрміяInform.
На обладнання робочих місць витрачають пів години
Як розповів начальник науково-дослідного відділу випробувань спеціальної техніки, засобів зв’язку та автоматизованих систем управління цього інституту підполковник Дмитро Камак, нова КШМ зовні нічим не відрізняється від звичайного 20-тонного контейнера. Він має конструкцію трансформера: його складові частини розкладаються в ширину праворуч і ліворуч від основного кузова й встановлюються на опори. Стіни всередині обшиті сандвіч-панелями, що значно поліпшує теплоізоляційні властивості, а підлога встелена ковроліном.
Сучасна вітчизняна КШМ має зручну конструкцію. Всі меблі, потрібні для обладнання робочих місць під органи управління, зосереджені всередині кузова і закріплені в транспортному положенні. Фактично зостається лише розблокувати фіксатори, зістикувати між собою пази столів і розставити стільці. Весь цей процес триває близько пів години.
Ця машина має стаціонарні системи життєзабезпечення: обігрівач, кондиціонер, фільтровентиляційну установку, телекомунікаційне обладнання (дає змогу швидко розгорнути локальну мережу зв’язку), а також генератор і акумулятор. Завдяки цьому вона здатна працювати не лише від промислової мережі. У разі її виходу з ладу — від акумулятора (мінімум дві години), а якщо вичерпається і його ресурс — запускається дизель-генератор.
Мінімізовано травмування й виключено демаскування
Випробування нової КШМ відбувалися на початку року. За їхніми результатами підприємство-виробник унесло зміни в елементи конструкції. Зокрема розширено сходи до тильних дверей контейнера, а їхні перила перенесено на інший бік. Це зробили для мінімізації можливості травмування під час підйому зледенілими сходами, оскільки контейнер установлений на упорах доволі високо над землею.
Випробувальна бригада інституту звернула увагу виробника на те, що знести з висоти дизель-генератор (усередині під нього обладнано стаціонарне місце) для двох-трьох чоловіків доволі незручно й проблемно. Тому їм рекомендували передбачити на такий випадок кран-балку, яка пришвидшить і полегшить опускання на землю цього приладу. Доопрацювали тут і систему освітлення бокових виходів із командного пункту. Аби не демаскувати об’єкт, її переробили так, що водночас з відчиненням дверей автоматично вмикається режим світломаскування.
Нині виробник продовжує вдосконалювати конструкції КШМ, аби їх можна було стикувати одна з одною. Тоді з’явиться змога отримати більшу площу для розгортання й організації належної роботи органів управління бригади або оперативного командування. Наскільки вдало реалізують цей проєкт, визначать фахівці Державного науково-дослідного інституту випробувань і сертифікації озброєння та військової техніки.