Аудит безпеки автомобільних доріг означає незалежне оцінювання проєкту з метою виявлення недоліків та потенційних ризиків для безпеки автомобільної дороги або дорожнього руху. Це офіційна експертиза дорожнього або транспортного проєкту, яку можна розглядати як частину комплексної системи управління якістю. Провідні міжнародні організації, такі як ООН, Всесвітня організація охорони здоров’я та міжнародні фінансові інституції насамперед Світовий банк, Європейський інвестиційний банк, Міжнародний банк реконструкції та розвитку та Європейський банк реконструкції та розвитку проводять глобальну роботу над підвищенням рівня безпеки автомобільних доріг, ключовою метою якої є ефективність у боротьбі за зниження рівня травматизму і смертності в результаті ДТП.
Відповідно до Директиви Європейського Парламенту та Ради № 2008/96 про управління безпекою дорожньої інфраструктури та Директиви № 2019/1936, Європейський Союз прийняв рішення та затвердив інструкції, якими визначено, що дорожня інфраструктура має стати важливим компонентом забезпечення підвищення безпеки доріг. Україна стала першою країною на пострадянському просторі, де на законодавчому рівні введені аудит та перевірка безпеки автомобільних доріг. Нагадаємо, що відповідно до чинного українського законодавства, аудит безпеки автомобільних доріг є обов’язковим для міжнародних автомобільних доріг з 1 січня 2021 року, і для національних автомобільних доріг загального користування – з 16 листопада 2021 року.
Проведення аудитів і перевірок безпеки автомобільних доріг є надзвичайно важливим для безпеки дорожнього руху, оскільки офіційні звіти, що готуються за результатами проведеного аудиту безпеки автомобільних доріг, визначають існуючі та потенційні дефекти та недоліки, які впливають на безпеку дорожнього руху, та, за потреби, містять рекомендації щодо їх усунення або зменшення їхніх наслідків.
Наприкінці минулого року Міністерство інфраструктури України спільно з Командою підтримки реформ (RST) ініціювали та провели в Україні навчальний курс для тренерів аудиторів безпеки автомобільних доріг, організований Глобальним фондом безпеки дорожнього рухуСвітового банку та фундацією Bloomberg Philanthropies. Тож адаптація Практичного посібника стала логічним продовженням започаткованої тенденції з вивчення міжнародного досвіду у сфері безпеки автомобільних доріг.
Практичний посібник для аудиторів та інженерів з перевірки безпеки автомобільних доріг, розроблений групою міжнародних фахівців на підставі досліджень і аналізу найпоширеніших проблем та різноманітних недоліків у сфері безпеки доріг, проведених у понад 100 країнах світу. Тож цей Посібник є корисним ресурсом, що містить опис типових проблем, яких можна уникнути, скориставшись представленими у ньому рішеннями. Посібник дотримується підходу Світової дорожньої асоціації (PIARC) до класифікації виявлених недоліків у сфері безпеки автомобільних доріг, а саме таких категорій як:
- Функція дороги
- Поперечний профіль
- Трасування
- Перехрестя
- Державні та приватні послуги; зони обслуговування та відпочинку, громадський транспорт
- Потреби вразливих учасників дорожнього руху
- Дорожні знаки, розмітка та освітлення
- Особливості придорожньої зони та елементи пасивної безпеки, цивільні споруди
Завантажити посібник українською та англійською мовами можна за посиланням Practical Guide for Road Safety Auditors and Inspectors in Ukraine | GRSF (roadsafetyfacility.org). Автори видання зазначають, що у зв’язку з обмеженими термінами та ресурсами на його підготовку, аби якомога швидше надати практичні рекомендації аудиторам та інженерам з перевірки безпеки автомобільних доріг, редакція буде вдячна читачам за надання коментарів та пропозицій щодо його покращення.