Ступінь локалізації і «глибини виробництва» тракторів найрізноманітніша - від «прикручування коліс» до повноцінного виробництва з використанням вітчизняних і зарубіжних комплектуючих, масштаби - також різняться. Однак всі ці виробництва можна сміливо називати «вітчизняними тракторопроізводітелямі». Розповімо про деякі з них.
ХТЗ
Харківський тракторний завод в представлення не потребує.
Після періоду «розрухи», в даний час завод відроджується і виходить на виробництво 800 тракторів на рік. У найближчих планах - проводити до 1200 тракторів щороку. При цьому інженерна думка працювати практично не переставала, і ХТЗ активно займається серйозною модернізацією машин. Зокрема, на виставці Агроекспо-2018 були представлені оновлений гусеничний трактор, серійна модель колісного трактора з новим навісним обладнанням і встановленими на диски коліс баластними вантажами, машини з двигунами різних виробників.
У більш віддаленій перспективі - висновок на ринок 4-гусеничної моделі, і навіть - електротрактора.
ЮМЗ
В останні роки «Південмаш» сильно скоротив програму тракторного виробництва, проте забутої вона не залишилася. Інженери заводу продовжують розвивати моделі тракторів, оснащувати їх якісними зарубіжними комплектуючими (що, на жаль, позначається на вартості), експериментувати з двигунами, коробками, підвіскою. І, звичайно, ЮМЗ продовжує брати участь в виставках сільськогосподарської техніки.
ДТЗ
ДТЗ (а, точніше, компанія «АМТ Трейд») - відомий виробник тракторів та іншого обладнання. В даний час завод в збирає трактори від 12 до 80 к.с. під своєю маркою, але можна зустріти аналоги і під марками DW, DongFeng, Jinma.
«КИЙ»
Трактори «КИЙ» випускаються компанією «Укравтозапчастина» на основі комплектуючих МТЗ, однак вітчизняні інженери внесли в конструкцію ряд змін.
ХТА «Слобожанец»
Трактори ХТА Слобожанської промислової компанії - це подальше (і паралельне) розвиток легендарного колісного трактора 3-го тягового класу ХТЗ Т-150К.
Перша з моделей стала ХТА-200, на основі якої розробляється подальший сімейство тракторів і спецтехніки «Слобожанец».
Нові трактора отримують іншу розподіл ваги, інші колеса і раму.
Незважаючи на те, що ХТА мають глибоку уніфікацію з тракторами виробництва ХТЗ (іншими словами - виготовлені на близькій елементній базі), в даний час на підприємстві діє власне конструкторське бюро, і «Слобожанці» все менше і менше схожі на трактори ХТЗ.
AMI Farmer
Трактори AMI Farmer дніпропетровського ТОВ «Агромашінвест» - поки «темна конячка» на нашому ринку.
Свої «коріння» бренд (саме «бренд», а не конструкція трактора) веде від «Південмашу»: в 90-х роках колишні менеджери підприємства організували компанію, і почали займатися експортом і імпортом запчастин до тракторів. А в 2004 р (після безуспішних спроб налагодити виробництво на ЮМЗ), - почали виробництво тракторів Farmer (81 к.с.) на спільному підприємстві в польському м Сокілка.
Сьогодні в модельній лінійці - понад вісімдесят різних типів тракторів потужністю від 50 до 122 к.с., з приводом на одну або обидві осі, в версіях з кабіною або захисної рамою ROPS.
Як відомо, історія рухається по колу, а іноді - по спіралі. І тепер, за словами представників компанії, ряд моделей Farmer повернеться в Україну і буде проводитися на потужностях підприємства в Дніпрі.
Vakula
Трактор Vakula - теж родом з Харкова. Побудована машина на базі «Кіровца» К-701, в конструкції застосовані кабіна «слобожанцями», ряд агрегатів ХТЗ, і двигун MAN (хоча може бути встановлений практично будь-який інший двигун - ММЗ, ЯМЗ, DAF).
Є надія, що з часом Vakula 300 зможе стати основою нового модельного ряду вітчизняних тракторів.
«Січеслав»
У 2018 року на виставці Агро-2018 був представлений новий трактор «Січеслав» виробництва «Січеславського тракторного заводу».
Двигун, коробка передач, ряд інших вузлів - надходять з Китаю, але кабіну на заводі вирішили виготовляти самостійно.
У лінійці - трактори Січеслав-1104 потужністю 110 к.с. і Січеслав-3204 потужністю 320 к.с.
На обидві моделі поширюється 25% -ва держкомпенсацію.
Коваль
«Мелітопольський механічний завод» (НВО «Базис») мало не став родоначальником нового сімейства тракторів в Україні. Маючи великий досвід по виготовленню запчастин для тракторів «Кіровець» (які були багато в чому саме українського виробництва), об'єднання практично реалізувало власний «тракторний» проект.
У лінійці - трактори Коваль 5300, 5350 і 5390 (з двигунами ЯМЗ потужністю відповідно 300, 350 і 390 к.с.).
ТОП-овий трактор Коваль 5450 потужністю 450 к.с. вже був здатний працювати з європейськими причіпними агрегатами і проходив випробування в 2014 р
На жаль, з тих пір про тракторах «Коваль» нічого не чути.
Oggun
В цьому році американська CleBer підписала контракт з українською компанією на виробництво в нашій країні мінітракторів Oggun.
Цікавою особливістю тракторів Oggun є їх модульність і технології виробництва: компанія CleBer надає технічну документацію, і списки деталей, які можна придбати, або замовити у будь-яких постачальників. В українській компанії планують довести внесок вітчизняних постачальників до 100%.
Слідом за африканськими і американськими країнами, Україна може стати першою країною, в якій буде організовано виробництво тракторів Oggun за концепцією OSM.
CleBer Oggun має задній привід, гідропідсилювач керма, гідравлічні гальма і кліренс в 17 дюймів. При цьому двигун, коробка передач і безліч інших систем - можуть варіюватися.
ХМЗ
На ХМЗ незабаром можуть налагодити випуск тракторів YTO.
Справа в тому, що з кінця 2017 Херсонський машинобудівний завод є офіційним дилером компанії YTO, і, маючи власні виробничі потужності, на заводі вирішили скористатися шансом, розширивши свої можливості. Для цього представники заводу відвідали виробництво на батьківщині YTO - в Китаї. Результатом стало підписання довгострокового контракту про співпрацю. У перспективі - поставки комплектуючих, і подальша організація виробництва тракторів в Україні на виробничих потужностях Херсонського машинобудівного заводу.
На сьогоднішній день ще немає інформації - випускаються чи вже трактори YTO на ХМЗ, проте перспектива є, і в Україні може з'явитися новий виробник тракторів.
Elex
На даний момент під брендом Elex в Україні випускають екскаватори-навантажувачі на базі білоруських шасі і з білоруськими двигунами. Однак внесок вітчизняних інженерів з усією відповідальністю дозволяє назвати продукцію української.
До речі, на Elex замислюються і над виробництвом трактора: технічна база для цього є в повному обсязі.